نی نامه

یک نی و یک آتش

نی نامه

یک نی و یک آتش

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

به منظور حمایت و پیشرفت هر چه بیشتر موسیقی ملی و اصیل ایران که در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم مورد هجوم قرار گرفته بود، انسان هایی علاقمند به هنر موسیقی و هنرمندانی والا مقام که به ایران و ایرانی و فرهنگ صوتی آن عشق می ورزیدند و در رأس آنان زنده یاد روح الله خالقی بود، انجمنی به نام "انجمن دوستداران موسیقی ملی" در سال 1323 تأسیس نمودند.

اعضای این انجمن، دور هم جمع گشتند، دست در دست هم نهادند و چون تنی واحد برای این امر مهم، با از خود گذشتگی ها و فداکاریهای فراوان، شالوده برپایی مؤسسات فرهنگی و هنری بزرگی را فراهم آوردند که بعدها بسیار در موسیقی ایران مثمر ثمر واقع شد و برای همیشه در تاریخ موسیقی ایران و فرهنگ صوتی این سرزمین ثبت گردیده است.

گروهی از هنرمندان عضو این انجمن، کنسرتهایی را برپا کردند که در آن، آهنگهای محلی که خود تنظیم کرده بودند به اجرا درمیآوردند و در ضمن با رادیو نیز همکاری داشتند.

برای اینکه "انجمن دوستداران موسیقی ملی" فعالیت ها و شعاع کارهای خود را بتواند گسترش دهد، می بایستی انجمن دارای اساسنامه و سازمان و مکانی باشد و در ضمن به ثبت قانونی برسد که صورت رسمی به خود گیرد.

به همین منظور، عده ایی از استادان موسیقی، طی چند جلسه مشورتی، نام "انجمن دوستداران موسیقی ملی" را به "انجمن موسیقی ملی" تبدیل کردند و فرج الله بهرامی به سمت رئیس انجمن موسیقی ملی، علینقی وزیری به سمت نایب رئیس انجمن موسیقی ملی، روح الله خالقی به سمت دبیر انجمن موسیقی ملی، دکتر علی فرهمندی، محمد علی امیر جاهد، لطف الله مفخم پایان، حسینعلی ملاح، مهدی مفتاح و تعدادی دیگر به عضویت انجمن موسیقی ملی انتخاب گردیدند. انجمن پس از تنظیم و تدوین اساسنامه خود و ثبت آن در مراجع قانونی از مهرماه 1323 رسماً کار خود را آغاز کرد.

درباره تاریخچه تأسیس این انجمن و فعالیت های آن در اولین نشریه انجمن چنین آمده است:

«این انجمن به منظور پیشرفت موسیقی ایران و اشاعه آن در ششم تیرماه 1323 تشکیل شد. هیئت مؤسسین هر یک مبلغی به عنوان سرمایه اولیه به صندوق انجمن پرداخته و ماهانه ای به نام حق عضویت که مبلغ آن کمتر از 50 ریال نیست مرتباً می پردازند. این انجمن دارای هیئت مدیره پنج نفری است که سالی دو مرتبه در جلسه همگانی از میان اعضای مؤسس انتخاب می شوند و این سمت را افتخاراً قبول کرده، کارهای اجتماعی و مالی انجمن را به مسئولیت مشترک یکدیگر انجام و گزارش کارهای خود را به جلسه همگانی میدهند. از سرمایه صندوق به منظور اموری که وسیله پیشرفت و اشاعه موسیقی ملی ایران باشد از قبیل دادن کنسرت و چاپ رسالات و نت های مربوطه به موسیقی استفاده می شود و سودی که کمتر از صدی ده سرمایه استفاده شده نباشد با اصل سرمایه به صندوق مسترد می شود. اعضای انجمن میتوانند در مواقع ضرورت از سرمایه صندوق وام بگیرند به شرط اینکه وام خود را سه ماه با سود 5 / 1 درصد ماهانه در مدت سه ماهه به صندوق مسترد دارند. صندوق انجمن در بانک ملی دارای حساب مخصوصی می باشد و این سرمایه در تاریخ 20 دی ماه 1323 بالغ بر 50 / 46541 ریال بوده است».

خدمتگزار بزرگ به موسیقی ملی ایران استاد روح الله خالقی خود، درباره نحوه کار و عملکرد انجمن موسیقی ملی مینویسد:

«البته اساسنامه انجمن موسیقی ملی قبلاً نوشته شده بود و در اردیبهشت 1324 به ثبت رسید و شخصیت حقوقی یافت و هیئت مدیره آن بکار و فعالیت پرداخت تا موجبات پیشرفت موسیقی ملی و اشاعه این هنر را فراهم آورد. یکی از اقداماتش با تصویب وزارت فرهنگ، تأسیس چند کلاس آزاد مجانی برای تعلیم موسیقی بود. در محل هنرستان عالی موسیقی تا جوانانی که استعداد و قریحه خوب دارند و دسترسی به هنرآموزان باهنر پیدا نمی کنند می پذیرفت استفاده نمایند. کلاس های مزبور از این قرار بود:

1- کلاس سنتور به هنرآموزی حبیب سماعی.

2- کلاس تار به هنرآموزی موسی معروفی و عبدالعلی وزیری.

3- کلاس ضرب به هنرآموزی حسین تهرانی.

4- کلاس ویولن به هنرآموزی ابوالحسن صبا.

5- کلاس پیانو به هنرآموزی جواد معروفی.

این کلاسها که چند سالی دایر بود کمک شایسته ای به پیشرفت نوازندگان کرد و اغلب کسانی که هم اکنون کار نوازندگی دارند از تربیت یافتگان کلاسهای مزبور هستند، ولی کلاس سنتور بعد از چند ماه بهم خورد چون حبیب سماعی مراقبت زیادی نداشت.»

یکی از آرزوهای اعضای انجمن موسیقی ملی این بود که از خود دارای محلی مناسب با ساختمان مخصوص باشند که کنسرتها را در سالن آن بدهند. نخست در صدد اجاره محلی برآمدند، ولی خانه ای که دارای تالار بزرگ باشد پیدا نکردند یا اگر بود نامناسب بود و مال الاجاره آن هم خیلی گران می شد. سلیمان سپانلو که از اعضای انجمن بود حاضر شد خانه خود را در خیابان هدایت در اختیار انجمن بگذارد که در فضای آن یک سن تابستانی ساخته شود. نقشه سن مزبور توسط مهندس منوچهر دولتشاهی عضو انجمن کشیده شد، و چنین پیش بینی گردید که از اول خردادماه 1324 کنسرت های اختصاصی انجمن در آنجا داده شود و باشگاه موسیقی هم در همان محل تأسیس شود.

برای تهیه اعتبار جهت ساختمان سن و خرید لوازم باشگاه در نظر گرفته شد که کنسرت مجللی در باشگاه افسران توأم با شب نشینی داده شود.

برنامه کنسرت تهیه شد و در 19 اردیبهشت ماه سال 1325 عملی گردید. در این کنسرت علاوه بر آهنگهای دیگر چند قسمت جالب هم تهیه شد. یکی این که استاد علینقی وزیری با نواختن تار بر رونق کنسرت افزود. دیگر اینکه سرکیس جانبازیان استاد بالت با شاگردان هنرستان خود چند رقص و بالت اجرا نمود. این آهنگ در روی یکی از غزلیات شاعر معاصر شهریار ساخته شد:

     آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا                             بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا

موضوع قابل توجه دیگر اینکه محمد باقری عضو انجمن، سنتوری ساخته بود که مثل قانون دارای خرکهائی بود که تغییر کوک ساز را آسان می کرد و تغییر مقام و مایه با آن ترتیب به سهولت انجام میگرفت. دخترش پریچهر باقری نیز نواختن این ساز را خوب فراگرفته بود.

از درآمد کنسرت و شب نشینی مزبور سن تابستانی انجمن ساخته شد و باشگاه نیز دایر گردید و از آن پس کنسرتهای ماهی دوبار انجمن در این محل داده شد.

علاوه بر کنسرت های اختصاصی که ماهی دو مرتبه برای اعضای انجمن داده می شد، در دوره ای که انجمن فعالیت داشت، کنسرتهای دیگری نیز داده است که بطور خلاصه به آنها اشاره می شود:

1- کنسرت در جامعه فارغ التحصیل های دانشسرای عالی در دوم اردیبهشت 1324.

2-کنسرت به افتخار کنگره پزشکی ایران در شانزدهم تیرماه 1324 در سالن تماشاخانه تهران که هنرمندان هنرستان بالت سرکیس جانبازیان و چند تن از هنرپیشگان تماشاخانه تهران زیر نظر غلامعلی فکری، کارگردان معروف با شرکت بانو ملوک ضرابی در نمایش نامه "حرم شرقی" در این برنامه نیز شرکت داشته اند.

3- شرکت ارکستر انجمن در برنامه جشن سالانه فرهنگ در شانزده مهرماه 1324.

4- شرکت در برنامه جشن سالانه تأسیس و استقلال دانشگاه در پانزده بهمن ماه 1324، آهنگ "دیلمان" و چهار مضراب "دشتی" که توسط جواد معروفی برای ارکستر آماده شده بود، اولین بار در این کنسرت اجرا شد و بسیار جلب توجه کرد.

5- شرکت در برنامه کنسرت به نفع دارالتأدیب در شانزدهم خردادماه 1325.

6- شرکت در جشن آغاز دومین سال کانون کارمندان لیسانسه دولت در تالار دانشکده حقوق، در بیستم اسفندماه 1325 که در این برنامه علاوه بر عبدالعلی وزیری که همواره در کنسرتها شرکت داشتند، آواز دلپذیر بنان نیز بر رونق کنسرت افزود.

7- کنسرت در سالن انجمن برای ذکر خدمات انجمن به هیئت دولت و جلب توجه آنان که از این مؤسسه پشتیبانی کنند در ششم اردیبهشت ماه 1326.

برنامه این کنسرت بسیار متنوع بود و یکی از بهترین کنسرت های انجمن به شمار می آمد که برای تهیه آن زحمت بسیار کشیده شد. در قسمتی از کنسرت برنامه ای اجرا شد که "یادی از گذشته" نام داشت و شامل آواز بنان همراه با ویولن ابوالحسن صبا و پیانوی مرتضی محجوبی و تار لطف الله مجد و ضرب حسین تهرانی بود. دستگاه شور با یکی از تصنیف های عارف خوانده شد و بعد از سالها که نام عارف فراموش شده بود، یادی از او به میان آمد.

8- بنابه مقتضای جمعیت دوستداران فرهنگ فرانسه، انجمن موسیقی در هفتم اردیبهشت همان سال کنسرتی در سالن انجمن موسیقی ترتیب داد که شنوندگان ایرانی بیشتر از خارجیان بودند.

9- کنسرت انجمن به نفع پرورشگاه خیریه بانوان در بیست آذرماه 1326 در تالار فرهنگ.

10- کنسرت انجمن به مناسبت جشن هفت روزه شیر و خورشید سرخ ایران در تالار فرهنگ در ششم آبانماه همان سال.

11- کنسرت به یاد حافظ (29 اردیبهشت 1327) در سالن سینما رکس، این کنسرت برنامه جالبی داشت که تار تنهای استاد علینقی وزیری از قسمت های مهم آن بود، ضمناً برای اولین بار ملکه هنر (حکمت شعار) دو قطعه از ساخته های وزیری را به نام "غم مخور" و "دلتنگ" با آوازی دلنشین بخواند و عبدالعلی وزیری در نقش حافظ با خواندن آهنگ "نیمشب" هنرنمایی کرد.

12- کنسرت در هشتم مهرماه 1327 با برنامه مخصوص، در این برنامه نیز ملکه هنر دو قطعه یکی بنام "شکایت نی" و "می ناب" خواند شد.

13- کنسرت در سالن انجمن در تاریخ پانزدهم خردادماه 1328 که به مناسبت آغاز ششمین سال تأسیس انجمن داده شد. بنان آهنگ "مشتاق و پریشان" اثر وزیری و ملکه هنر هم قطعه "نا امید" را از وزیری به سبک شیوایی خواندند که در حضار اثر مطلوب گذاشت.

14- کنسرت در سالن انجمن در 29 دی 1328، در این شب دوشیزه طلیعه کامران برای اولین بار در حضور جمع سنتور نواخت و مورد تحسین قرار گرفت. او از شاگردان حبیب سماعی بود که بعد از آن استاد، هنر خود را نزد استادان دیگر مانند ابوالحسن صبا و حسین تهرانی تعقیب کرد و ترقی شایان نمود.

15 کنسرت برای جامعه فرهنگیان در تاریخ بیستم بهمن 1328 در تالار فرهنگ. چون وزارت فرهنگ با تأسیس هنرستان موسیقی ملی موجب بقای انجمن موسیقی ملی را فراهم کرد، هیئت انجمن مخصوصاً در این برنامه شرکت کرد تا از مساعدت فرهنگ تشکر کند و ضمن سخنرانی مختصری نیز این مطلب گفته شد.

هنرستان موسیقی ملی

هنرستان موسیقی ملی در مهرماه سال 1328 شمسی طبق اساسنامه ای که در شهریور ماه همان سال در ششصد و نود و هشتمین جلسه شواری عالی فرهنگ وقت به تصویب رسیده بود تحت نام "هنرستان موسیقی ملی" رسماً تشکیل گردید.

چگونگی تأسیس هنرستان موسیقی ملی

انگیزه تأسیس این هنرستان قبل از هر چیز نیاز بوده است که در آن روزگار نسبت به موسیقی ملی احساس میشده است. توضیح آنکه در هنرستان عالی موسیقی "کنسرواتور" موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی ملی هر دو تدریس می شده است، برای جمعی از استادان این فکر پیش آمده بود که این دو نوع موسیقی در کنار یکدیگر و در یک محیط با توجه به خصوصیات متفاوت سازگار نیست، بنابراین جدائی و تشکیل هنرستان دیگری را در فکرها تقویت میکرد.

در چنین اوضاع و احوالی ناگهان به علت تغییرات سیاسی در نظام اجرائی کشور، مسئولیت اداره موسیقی کشور و هنرستانهای موسیقی که زیر نظر زنده یاد استاد علی نقی وزیری قرار داشت به شخص دیگر واگذار گردید که نسبت به موسیقی ملی نظر مساعدی نداشت و یا به قولی بیگانه بود، نتیجه آن شد که موسیقی ملی از برنامه های هنرستان مذکور حذف گردیده و همه استادان مربوطه از کار برکنار و یا بکارهای دفتری گمارده شوند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۲ ، ۱۵:۰۱
راوی داستان

شمار این گـوشه ها را 228 ذکـر کرده اند، ردیف های مخـتـلف و مشهـور استادان موسیقی سنـتی صد ساله اخـیر مانـند آقا حسیـنـقـلی، میرزا عـبدالله، درویش خان و صـبا نـیـز از هـمین نـظم پـیـروی می کـند. 

kord2.GIF (23946 bytes)

اسامی دستگـاه ها و آوازهـا در موسیقی سنـتی ایران

نام هـفت دستـگـاه اصلی عـبارت است از شور، ماهـور، هـمایون، سه گـاه، چـهـارگـاه، نوا و راست پـنجـگـاه؛ نام پـنج آواز بدین شرح است:  اصفـهـان، ابوعـطا، بـیات ترک، افـشاری و دشتـی.  

اجـزای دستـگـاه و آواز

برای اجرای یک دستگـاه با یک آواز تـرتـیـبی را باید رعـایت کرد که معـمولا این چـنـیـن است: 

درآمد، آواز، تصنـیف و رنگ، از زمان مرحوم درویش خان و به ابـتکـاری وی پـیش درآمد و چـهار مضراب نیـز به این سلسله مراتـب اضافه شده است. 

ترانه های فـولکـوریک ایران

زنده یاد خالـقی، در این باره چـنـین می نویـسد: 

یکی از منابع ذیـقـیمت موسیقی هـر کشور آهـنگ هـا و نغـمات و ترانه هایی است که در نقاط مختـلف آن مملکـت، خاصه در دهـات، قصبات دور از شهـر به وسیله مردم بومی و روستایی خوانده می شود و چون این نوع موسیقی کـمتـر تحـت تاثـیر افـکار مردم شهـر نـشـین واقع شده، طبـیعی تر و به موسیقی حقیقی و اصیل و قدیمی آن کشور نزدیکـتر است؛ جمع آوری آنهـا عـلاوه بر اینکـه باعـث حـفـظ و نگـهـداری آنهـا است، کمکی هـم به تحـقـیق درباره مخـتصات آن مـمـلکـت می کـند، و چـگـونگی و کـیفـیت آن را معـلوم می نماید.    

چـون در ایران اقوام مخـتـلفی ساکـنـند که از نظر فرهـنگ و قـومی تـفاوت های بـسیاری با یکـدیگـر دارند، بنابراین موسیقی فولکوریک ایران دارای خصوصیات بسیار متـنوعی از نظر طرز بـیان و لحـن موسیقی است. مثـلا موسیقی آذربایجـانی، گـیلانی، خراسانی، بـخـتـیاری، کردی، شـیرازی و بلوچی نـه تـنـها ملودی هـا، که در گـویش نـیز با یکـدیگـر بـسیار متـفاوتـند، از نظر فرم موسیقی می توان از دو نوع موسیقی بومی در ایران نام برد:   

1 - تـرانه های بومی آوازی که به صورت انـفرادی یا دسته جمعـی خوانده می شود. 

2 - رقص های محلی سازی که با سازهـای محلی به اجرا در می آید. 

ترانه های محلی ایرانی از نظر ملودی بـسیار غـنی و پـر مایه است که از این نـظر یـکی از غـنی ترین، زیـبا ترین و متـنوع ترین تـرانه های فـولکوریک دنـیا هـستـند. این ترانه ها که نشانهً طرز فکر و تـمدن و فرهـنگ کـشور هـستـند، سینه به سینه نقـل شده و از نسلی به نسل دیگر می رسد و آئینه تمام نمای افکـار و اندیشه های مردمی اند که خود خالق و آفـریـنـنده آن بـشمار می رونـد. این تـرانه ها از وضع اجـتماع، طرز فکر، نوع زندگی و طبـیعـت که در سرزمیـن ایران وجود دارد، یکی از غـنی ترین منابع فـرهـنگی ایران به شمار می آیـند. این تـرانه ها نمایانـندهً ملت و گـذشته ایران هـستـند و می توانـند بهـترین الهام بخـش موسیقیدانان در پـدید آمدن آثار موسیقی عـلمی قرار گـیرند. 

نمونه هایی از موسیقی فـولکوریک ایران:  

موسیقی بـخـتـیاری، لرستان و فارس
موسیقی گـیلان و تالش
موسیقی کردستان
موسیقی سواحل جنوب ایران
موسیقی سیستان و بلوچستان
موسیقی خراسان
موسیقی ترکمن
موسیقی آذربایجان

نمونه هایی از موسیقی فولکوریک

khorasan.GIF (39359 bytes)

موسیقی سازی

موسیقی ایرانی از زمان های بسیار قدیم عـمدتا با ساز و آواز توام بوده است و در کـتب تاریخی نیز هـرگـاه به موسیقی اشاره شده بـیـشتر نام الحان و ترانه ها بر جای مانده است. ولی شکی نیست که موسیقی سازی نیز دارای اهـمیت بوده است. 

در حدود صد سال قـبل موسیقی سازی به تـدریج راهـی مشخص در پـیش گـرفـت، و در این رشته نوازندگـان و آهـنگـسازانی به وجود آمده و نوآوری هایی در این زمینه انجام دادند.  به طور کلی موسیقی سازی ایرانی دارای دو بخش اساس است:  

الف - تکـنوازی که بر پایه موسیقی سنـتی و بداهـه نوازی قـرار دارد. 

ب - هـمنوازی که بر پـایه کارهـای جمعـی اعـم از گـروه هـای کوچک یا بـزرگ یک صدایی و یا چـند صدایی استوار است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۲ ، ۱۴:۵۸
راوی داستان